top of page

Új dízelmotor-technológia és ultrafinom részecskék

Az évek során a modern dízelmotorok tisztábbá váltak. Vagy más szóval: kevésbé szennyezőek lettek, és kevesebb veszélyes füstöt bocsátanak ki. A dízelmotorok még a benzinmotoroknál is kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, és számos dízelmotor gyártó állítja, hogy a dízel kipufogógázok káros hatásainak nagy része csökkent.


A Bosch1 az év elején azt állította, hogy az új technológiák segítségével példátlanul csökkent az NOx-kibocsátás, és kijelentette, hogy "a mesterséges intelligenciával felszerelt belső égésű motorok szinte nulla hatással vannak a levegő minőségére".

Környezetvédelmi szempontból az ilyen áttörések ígéretesnek tűnnek. A káros kipufogógázok és részecskék csökkentése mindig jó ötlet. Azonban továbbra is jó gyakorlat, ha nem feledjük, hogy a dízel kipufogógáz nem teljesen tiszta és ártalmatlan - és soha nem is lesz az. Bizonyos foglalkozások, például a tűzoltók, az autószerelők, a gépkezelők és mások esetében nagyobb az egészségügyi problémák kockázata a dízelmotorok kipufogógázainak tartós expozíciója miatt.


A kipufogógáz-elszívó rendszerek szükségessége


A dízelmotorok és a kipufogógáz szűrő rendszerek új technológiái, valamint valószínűleg az autógyártók állításai miatt sokan azt gondolhatják, hogy a kipufogógázelszívó rendszerek használata már nem szükséges. Ez veszélyes fejlemény. Bár a szén-dioxid és a nitrogén-oxidok kibocsátásának szintje jelentősen alacsonyabb, mint a dízel részecskeszűrő (DPF) nélküli motoroké, vannak más anyagok is, amelyek kockázatot jelentenek.

A Particle and Fibre Toxicology című szaklapban közzétett tanulmány(2 )azt mutatja, hogy még mindig nagy aggodalomra ad okot az égés során keletkező, 10 nm-nél kisebb, jelentéktelen tömegű ultrafinom részecskék kibocsátása. Ezeket a nanorészecskéket nem könnyű mérni a kipufogógázoknál és a légkörben. Továbbá biológiai aktivitásuk bizonytalan, de ez nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül hagyhatjuk őket.

A belélegzés után a nanorészecskék megtelepedhetnek a légutakban. A 100 nm-nél kisebb részecskék eljutnak a véráramba, és a tüdőn kívül más szervekben is megtalálhatók. A légző- és szív- és érrendszeri káros hatások mellett potenciálisan más szervekre is hatással lehetnek. Képzeljük el a még kisebb, 10 nm alatti nanorészecskék egészségügyi hatását. Súlyosabb lehet, mint amire nagyon alacsony tömegkoncentrációjuk alapján számítani lehetne.

A részecskeszűrők hatékonyságáról nemrégiben készült tanulmány(3) arra a következtetésre jutott, hogy a 10 nm alatti részecskéket a részecskeszűrők nem távolítják el kellőképpen.

És meddig működnek a szűrők?

Még ha figyelmen kívül is hagyjuk a 10 nm alatti részecskékkel kapcsolatos problémákat, és valóban elhisszük az autógyártók állításait, miszerint a részecskeszűrővel ellátott új dízelmotorok rendkívül tiszták, ne feledjük, hogy a szűrőket csak új autókon tesztelik ellenőrzött környezetben. A közelmúltban a Volvo sajtóközleményt(4 )adott ki, miután azt tapasztalták, hogy "egy bizonyos piacokon használt kibocsátás-szabályozó alkatrész a vártnál gyorsabban romlik le". Ez a probléma a főként Észak-Amerikában és Európában értékesített buszokat és teherautókat érinti. Az érintett motorok a szállítás idején megfeleltek a nitrogén-oxidok kibocsátási határértékeinek, de jelenleg túlléphetik ezeket a határértékeket. A cikk megírásának időpontjában még nem készült el a probléma teljes körű elemzése, de egyértelmű, hogy nem elegendő pusztán a részecskeszűrőkre támaszkodni.


Következtetés


A dízelmotor-gyártók esetében még korai lenne kijelenteni, hogy az új égési és kipufogógáz-technológiák csökkentették a dízel kipufogógáz káros hatásainak nagy részét. Bár a szén-dioxid és a nitrogén-oxidok kibocsátására ez igaz lehet, a kisebb és potenciálisan veszélyes részecskék nem kerülnek kiszűrésre, ami azt jelenti, hogy a zárt környezetben működő dízelmotorral rendelkező járműveken végzett munka még mindig nagy egészségügyi kockázatot jelent.

A biztonságos és egészséges munkakörnyezet érdekében erősen ajánlott, hogy ne csak az autógyártók technológiáira és állításaira hagyatkozzunk, hanem mindig használjuk a járművek kipufogógáz-elszívó rendszereit.


Forrás

2) Pedata et al. Are we forgetting the smallest, sub 10 nm combustion generated particles? https://www.researchgate.net/publication/283974348_Are_we_forgetting_the_smallest_sub_10_nm_combustion_generated_particles

3) Sirignano et al. Filtration and coagulation efficiency of sub-10 nm combustion-generated particles. https://www.researchgate.net/publication/323515261_Filtration_and_coagulation_efficiency_of_sub-10_nm_combustion-generated_particles

Comentarios


bottom of page